Dag 5 - Reisverslag uit Gunjur, Gambia van Marion Ditshuizen - WaarBenJij.nu Dag 5 - Reisverslag uit Gunjur, Gambia van Marion Ditshuizen - WaarBenJij.nu

Dag 5

Door: Marion

Blijf op de hoogte en volg Marion

01 Mei 2014 | Gambia, Gunjur

Woensdag. De ochtend begon vroeg. Pim wilde graag vogels zien. Janet had iemand geregeld die met een klein groepje een park inging om vogels te spotten. Dus met z'n 5-en op pad om half 7. Ik ben niet meegeweest, ik denk ook dat dat voor alle partijen beter was... Ze hebben een tocht van zo'n 2 1/2 uur gelopen. De bonte ijsvogel is gespot, de groene toeraco, de Afrikaanse Arend, de groene duif en veel parkieten. Pim vond het iig erg interessant.
De ochtend werd gevuld met Djembeeles. Dat ging al beter dan de eerste keren. Je moet echt heel hard slaan op die dingen, ik kreeg er een blauwe vinger van. Hoe meer pijn, hoe mooier de Gambianen het vinden. Aldert had dinsdagavond z'n hand kapot geslagen. Er zat bloed op de Djembee. Dat vinden ze prachtig; ze laten het bloed zitten want volgens Gambiaanse traditie komt er dan een ziel in de djembee. Ach ja, ieder z'n ding...

's Middags werden we in 2 groepen verdeeld. Een groep ging eerst naar de snakefarm en dan naar Kartong om te varen, de andere groep andersom. Wij als eerste naar de snakefarm. Nou...ik heb heel wat moeten overwinnen, maar heb een slang vastgehouden en zo'n grote om m'n nek gehad. Pim durfde uiteindelijk toen niemand keek een klein schildpadje vast te houden. Held. Die snakefarm is er om de lokale mensen te laten ervaren dat ze niet bang hoeven te zijn voor slangen. Ze leren de Gambianen van alles over de soorten slangen, schildpadden, alligators, verranen en kameleon. Overigens, zo vertelde een vrouw, de gevaarlijkste slang was die in de broek van een man zat. Toen moest ze heel hard lachen. Het grapje schijnt ze ieder jaar te maken. Net als Aldert en Janet ook ieder jaar in de snakefarm een stok zoeken, om ons vervolgens daarmee de stuipen op het lijf te jagen door even iets langs je benen te gaan.
Toen we weg gingen kreeg ik van een Gambiaan, die ons rondleidde, nog gauw even een papiertje in m'n hand gedrukt. Please send your pictures to me! This is my adress. Yeah right vriend! ......

Vervolgens weer in de truck, naar Kartong. We zouden daar met een boot de rivier opvaren die de scheiding vormt tussen Gambia en Senegal. Veel politie en militairen onderweg met flinke machinegeweren. Je mocht daar ook absoluut niet fotograferen. Ze zijn daar zo streng omdat je in het grensgebied zit en ze erg alert zijn op drugs- en wapensmokkelaars.
Toen we aankwamen, kwam de andere groep net aangevaren. Er gebeurde daarna zoiets frappants. De boot kwam aan land en de twee roeiers werden meteen in de boeien geslagen door 8 man politie met geweren e.d. Ze werden in een truck gezet en meteen afgevoerd. Het schijnt dat ze in het huis van een van die mannen een zak wiet hadden gevonden. Je gaat er een jaar voor in de bak. Maar goed, geen roeiers meer en we zaten al in de boot. Dus wij er allemaal weer uit en toen is er een gemotoriseerde boot geregeld. Ook prima. Leuk tochtje, we hebben onderweg een heel grote groep pelikanen gezien. Mooi plaatje!
Daarna nog gekeken bij de vrouwen die de oesters vangen en weer terug naar de lodge. Onderweg zagen we nog apen langs de weg. We stopten om ze te fotograferen en weg waren ze.

Terug op de lodge was er een voetbaltraining georganiseerd. Morgen een wedstrijd tegen de Gambianen. Die jongens hebben een voetbalschoen aan, de voet waar ze mee schieten. Aan de ander voet hebben ze of een sok of niks. Maar ze zijn wel goed!

's Avonds was er nog een kampvuur, maar wij zijn al snel naar ons huisje gegaan. Daar even rondgekeken wat er nu weer rondvloog of tegen de muren zat. We hebben nl huisdier Kees, een gekko van zo'n 20 cm. En vandaag een krekel van een cm of 10. Althans...het leek op een krekel. Sandra heeft m heel dapper weggehaald. Ze zei: als ik een slang kan vasthouden, moet een krekel weghalen niet zo'n probleem zijn. Ik heb diep respect voor haar. Je schrikt als je zo'n beest ziet, maar het is nog erger als je hem daarna niet meer ziet....waar zit ie dan?? Vooral 's nachts als je naar de wc moet in het donker, schieten van die gedachten door mijn hoofd...waar is dat beest????