Dag 1 - Reisverslag uit Gunjur, Gambia van Marion Ditshuizen - WaarBenJij.nu Dag 1 - Reisverslag uit Gunjur, Gambia van Marion Ditshuizen - WaarBenJij.nu

Dag 1

Door: Marion

Blijf op de hoogte en volg Marion

27 April 2014 | Gambia, Gunjur

De eerste nacht viel nog niet mee; vaak wakker geweest. Wennen aan de geluiden van buiten (een raam met glas hebben ze niet, er zit gewoon gaas voor) en een gevecht met de klamboe.
Na het ontbijt kwam de plaatselijke drumband een optreden verzorgen. Dit is een project dat wordt ondersteund door de lodge. Was leuk om te zien, maar blijkbaar voelden zij zich verplicht om ons te vermaken want ze wilden ons daarna nog vermaken met allerlei spelletjes als moordenaartje etc. Nou daar ben je na twee keer wel klaar mee met 35 graden.
Daarna hebben we de container met spullen uitgepakt en geordend, er zijn pakketjes met kleding en speelgoed gemaakt voor het personeel van de lodge. Ook zijn er spullen klaargezet voor de kliniek en het schooltje waar we van de week naar toe gaan.

Aan het eind vd middag zijn we voor het eerst buiten de poort geweest. Eerst zijn we naar een natuurgebied gewandeld, daar hebben we heel veel gieren gezien, haviken, pelikanen en een echte krokdil. Pim vond het geweldig, heeft veel foto's gemaakt. Ik hou er niet zo van, laten we het daar maar op houden.

Vervolgens zijn we richting strand gelopen. Daar zitten allemaal vrouwen met kinderen aan de kant vd weg vis schoon te maken. Deze wordt gerookt of gepekeld. Daarna liggen ze aan de kant vd weg te drogen. Je ziet allemaal lange tafels met vis er op en daar zoemen dan de vliegen lekker omheen. Achter de huizen vliegen de gieren, azend op afval.
Op het strand liggen boten, zijn de mannen netten aan het knopen en de kinderen aan het spelen met niks eigenlijk.
Teruglopend naar de lodge, kwamen we langs kleine dorpjes waar de vrouwen buiten zitten met een kind aan de borst of op de rug.

's Avonds kregen we op de de lodge een optreden van een band. Voornamelijk getrommel op djembees. Daarbij werd een hele voorstelling opgevoerd met dans en toneel. Erg mooi om te zien.

Toen we naar bed gingen en goed en wel op bed lagen onder onze klamboes, wachtte ons nog een verrassing: een joekel van een spin met een doorsnede van minstens 10 cm kroop over het plafond. Sandra er weer uit om een vd jongens op te halen. Hij heeft m voor ons weggehaald met veel gegil van onze kant. Toen de rust was wedergekeerd bedachten we ons dat zo'n spin vast niet alleen over het plafond kroop...misschien zit er wel een in de koffer, of in bed, of in, of in...
Eenerverend dagje!

• 27 April 2014 - 20:29

Saskia :

Wauw, wat een belevenis! Zoveel indrukken in zo'n korte tijd. Wat leuk om te lezen!veel plezier en neem vooral geen spinnen mee in je koffer;)

XXX Sas

• 29 April 2014 - 13:16